Verksamhetsplan


Lammets Förskola


Lammets Förskola              Lammets Förskola              Lammets Förskola
Timotej och Klöver             Prästkragen                        Blåklockan
Ullstorpsvägen 4                 Oxelvägen 101                   Kareby Kyrkväg 115
442 44 Kungälv                   442 77 Romelanda             442 93 Kareby


Telefon/ Kontakt

Förskolechef

Katarina Ekelund                0303 24 34 15, 0739 85 91 29, 0303 72 09 11
katarina.ekelund@svenskakyrkan.se

Avdelning Timotej            0303 72 09 09, 0303 24 34 14
timotej.lammet@hotmail.se

Avdelning Klöver              0303 72 09 10, 0303 24 34 13
klover.lammet@hotmail.se

Avdelning Prästkragen     0303 36 58 71, 0303 24 34 28
prastkragen.lammet@hotmail.se

Avdelning Blåklockan       076 9415651, 0303 24 24 12
blaklockan.lammet@hotmail.se

Köket Ullstorp
koket.lammet@hotmail.se
Betina Persson


Lammets service

Förskolans öppettider är helgfri måndag- fredag kl. 6.30-17.30
Om behov finns av omsorg 12 timmar (6.00-18.00).

Under sommaren har den ordinarie personalen semester ca 4 veckor om inte behoven ser annorlunda ut.


Barngrupperna

På förskolan i Ullstorp finns det plats för 36 barn fördelat på två avdelningar i ett nära samarbete. I Romelanda och i Kareby är det en syskonavdelning med plats för 18 barn.

Verksamhetens styrning

Lammets förskola är en förskoleverksamhet i Romelanda pastorat.

Lammets Förskolas köregler:
Vi tillämpar syskonförtur.
Åldersfördelningen på förskolan kan komma att vara avgörande för vem vi erbjuder plats.
Det finns ingen tidsgräns för att sätta upp ett barn i kön.

Föräldrasamverkan sker under inskolningsperioden, inskolningssamtalet och uppföljningssamtalet. Vidare är den dagliga kontakten vid lämning och hämtning en naturlig och viktig del i samarbetet med föräldrarna. Föräldramöten, öppet hus/drop-in kaffe och utvecklingssamtal är andra tillfällen då vi samverkar med föräldrarna.

Avgiftssystemet följer kommunen med maxtaxans regler.


Kompetensutvecklingen

För personalen på Lammets förskola består kompetensutveckling av föreläsningar, kollegiehandledning, pedagogiska samtalsgrupper förutom årshjulets fasta innehåll.

Personalens tillfällen för att driva kvalitets- och utvecklingsarbetet för Lammets förskola.
•                    4 Studiedagar per år
•                    APT på kvällstid, 2-3 timmar var 4:e vecka
•                    Arbetslagsmöte varje vecka
•                    Kvällsmöte arbetslagsvis, 2-3 timmar var 4:e vecka
•                    Individuell planeringstid
•                    Individuell fortbildning under året

Alla medarbetare har lämnat utdrag från Polisens belastningsregister och känner till anmälningsskyldigheten enl.14 kap § 1 i socialtjänstlagen.

Lokalerna

Lammets förskola i Ullstorp är i ett plan och planerat för förskolans verksamhet.
Varje avdelning består av ett allrum, 2 andra rum, ett skötrum med toaletter, en separat toalett, ett kapprum och entrén.
Ett stort gemensamt rum är hjärtat i verksamheten där det finns bord till olika aktiviteter och till att äta vid, material till rollek och en del av rummet till lugnare aktiviteter. Rummet är inrett så att alla åldrar kan få stimulans och lockas till lek.

Utemiljön är en asfalterad plan, en sandlåda med bord och lekfigur och rutschkana. En liten gräsmatta finns. Resten av utemiljön är en stor skogsdunge, med en stor sandlåda, grillplats, kryptunnel, utebord och en slinga i naturen. I skogen finns också två lekhus och en gungbräda.

Lammets Förskola i Romelanda är i egna lokaler som ligger vägg i vägg med pastorsexpeditionen i Romelanda.
Förskolan består av en stor hall och tambur. Ett stort rum och två intilliggande mindre rum, ett skötrum med toalett och handikapptoalett. Intill det stora rummet finns också kök och diskrum.

Utemiljön i Romelanda innehåller rutschkana, kryptunnlar, sandlåda med bakbord, syskongunga, cykelbana, gräsmatta, fjädergungor, klättertunnel och ett lekhus.

Lammets Förskola i Kareby ligger i församlingshemmet och har ett stort rum och 3 mindre och en tambur.

Utemiljön i Kareby innehåller en asfaltsplan för cykellek och spel, en sandlåda, gungor och ett klätterhus samt gräsmatta. Rakt utanför grinden finns en härlig slinga i skogen upp till gamla kolerakyrkogården.

Pedagogiska verksamheten

På Lammets förskola erbjuder vi traditionell förskoleverksamhet med en kristen profil.

Läroplanen för förskolan (Lpfö 98/10) är vägledande för innehållet i förskolans verksamhet.


”Omsorg om det enskilda barnets välbefinnande, trygghet, utveckling och lärande skall prägla arbetet i förskolan”                                                                                                             

”Förskolan skall erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet.”                                                                                                                                

”Utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten.”                                                                                                                                                                                                                                      (Lpfö 98/10)


Lammets profil

Vår grundsyn på varje barn är att det är unikt med sina egenskaper och förmågor. Vi vill vara med och uppmuntra och utveckla dem. Vi vill att barnen ska uppleva sitt unika värde och att de också respekterar andra utifrån det.
Barnen skall få förståelse för och upplevelser av det kristna kulturarvet och de bibliska berättelserna. Vi vill att barnen skall få möjlighet att reflektera och samtala om tro, tvivel och livet. Barnen skall också få möjlighet till stillhet och eftertanke.

Vår vision

Omsorg och lärande mellan himmel och jord


Normer och värden

MÅL
Att ge barnen möjlighet att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation.

Normer och värden
Vi vill ha en kristen människosyn som grund för vår verksamhet vilket bl.a. innebär att alla barn är lika viktiga och har rätt till samma omsorg och att alla barn har unika egenskaper och förmågor som vi vill uppmuntra och utveckla.


Vi lär barn detta genom att;

  •         få utveckla sin kommunikativa förmåga, att lyssna på varandra, att berätta och reflektera, att uttrycka sina åsikter och önskemål.

  •         i konfliktsituationer ta ansvar för sina handlingar, visa respekt för andra, leva sig in i andras situation, visa empati och vara ärlig.

  •          vi som pedagoger är förebilder och möter alla med respekt oavsett etisk tillhörighet, religion eller könstillhörighet


Utveckling och lärande

MÅL
Att stimulera och utmana varje barn att utveckla lust och förmåga att leka och lära tillsammans med andra.

Utveckling och lärande
Vi vill ha en varierad pedagogik som ger en sammansatt stimulans med lek, rörelse och motorik, natur och teknik, kultur och upplevelse, språk och berättelse, musik, sång och drama, färg och form, matematik och logik, skapande och hantverk. Verksamheten ska ha            en kristen profil såtillvida att inslag som bön, sång, bibelberättelser finns med i den dagliga verksamheten. Detta är något som vi vinnlägger oss om att föräldrarna är medvetna om och bejakar.


        Vi lär barn detta genom att;


  •         få utveckla sin kommunikativa förmåga, att lyssna på varandra, att berätta och reflektera, att uttrycka sina åsikter och önskemål.
  •          i konfliktsituationer ta ansvar för sina handlingar, visa respekt för andra, leva sig in i andras situation, visa empati och vara ärlig.

  •         vi som pedagoger är förebilder och möter alla med respekt oavsett etisk tillhörighet, religion eller könstillhörighet

Barns inflytande och delaktighet

MÅL
Att barn utvecklar sin förmåga till att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.


Barns inflytande och delaktighet
Vi vill utveckla barnens förmåga att ta ansvar och visa hänsyn. Vi vill hjälpa barnen att förstå och handla efter demokratiska principer. Vi vill visa som vuxna att vi lyssnar på barnen och tar deras tankar och åsikter på allvar.


Vi lär barnen det genom att;

·         vägleda och uppmana barnen att lyssna på varandra, samt ge dem modeller för kommunikation och samspel.

·         bemöta varje barns enskilda önskemål genom att bekräfta och ge respons

·         medvetet välja material och aktiviteter som lockar både flickor och pojkar, för att motverka stereotypa könsroller.


Förskola och hem

MÅL
Att det finns ett bra samspel mellan hemmet och förskolan i vardagen.

Förskola och hem
Vi ser gärna engagerade föräldrar och vill gärna att föräldrarna är med och ger sina synpunkter och därmed kan påverkar verksamheten. Vi vill ha regelbundna kontakter med hemmet. Vi vill också bjuda in föräldrarna till barnens värld genom gemensamma aktiviteter och även inbjuda föräldrar och barn att mötas i gudstjänsttillfällen i församlingen.


Vi skapar ett bra samspel genom att;

                     
·         vi möts i tamburen och har en öppen kommunikation med föräldrarna om vardagen.

·         ha enskilda samtal.

·         ha föräldramöten.

·         med bloggen synliggöra vår verksamhet ännu mer.


Uppföljning, utvärdering och utveckling

MÅL
Utifrån ett tydligt barnperspektiv ge varje barn bästa möjliga förutsättning för utveckling och lärande genom arbetsprocesser som kontinuerligt följs upp, utvärderas och utvecklas.

Uppföljning, utvärdering och utveckling
Vi vill att resultatet av dokumentation, uppföljningar och utvärderingar i det systematiska kvalitetsarbetet används för att utveckla förskolans kvalitet och därmed öka barns möjligheter till utveckling och lärande.

Vårt systematiska kvalitetsarbete innebär;


·         att barnen får vara med i planering av aktiviteter, genom samtal och intervjuer få tycka till om sin förskola samt att observationer av barnen styr delar av verksamheten

·         att föräldrarna genom inskolningsperioden, den dagliga kontakten, föräldramöten och utvecklingssamtalen är delaktiga i verksamheten.  

·         att personalen planerar, genomför, dokumenterar, utvärderar, analyserar och identifierar förbättringsområden enligt bestämda rutiner.




Rev.jan 2017