Lammets Förskola
Lammets Förskola Lammets
Förskola Lammets Förskola
Timotej
och Klöver Prästkragen Blåklockan
Ullstorpsvägen
4 Oxelvägen 101 Kareby Kyrkväg 115
442
44 Kungälv 442 77
Romelanda 442 93 Kareby
Telefon/ Kontakt
Förskolechef
Katarina Ekelund 0303
24 34 15, 0739 85 91 29, 0303 72 09 11
katarina.ekelund@svenskakyrkan.se
Avdelning
Timotej 0303 72 09 09, 0303 24
34 14
timotej.lammet@hotmail.se
Avdelning
Klöver 0303 72 09 10, 0303 24
34 13
klover.lammet@hotmail.se
Avdelning
Prästkragen 0303 36 58 71, 0303 24 34
28
prastkragen.lammet@hotmail.se
Avdelning
Blåklockan 076 9415651, 0303 24 24
12
blaklockan.lammet@hotmail.se
Köket Ullstorp
koket.lammet@hotmail.se
Betina Persson
Lammets service
Om behov finns av omsorg 12 timmar
(6.00-18.00).
Under sommaren har den ordinarie personalen semester ca 4
veckor om inte behoven ser annorlunda ut.
Barngrupperna
På förskolan i Ullstorp finns det plats för 36 barn fördelat
på två avdelningar i ett nära samarbete. I Romelanda och i Kareby är det en
syskonavdelning med plats för 18 barn.
Verksamhetens styrning
Lammets förskola är en förskoleverksamhet i Romelanda
pastorat.
Lammets Förskolas köregler:
Vi tillämpar syskonförtur.
Åldersfördelningen på förskolan kan komma att vara avgörande
för vem vi erbjuder plats.
Det finns ingen tidsgräns för att sätta upp ett barn i kön.
Föräldrasamverkan sker under inskolningsperioden, inskolningssamtalet
och uppföljningssamtalet. Vidare är den dagliga kontakten vid lämning och
hämtning en naturlig och viktig del i samarbetet med föräldrarna.
Föräldramöten, öppet hus/drop-in kaffe och utvecklingssamtal är andra
tillfällen då vi samverkar med föräldrarna.
Avgiftssystemet följer kommunen med maxtaxans regler.
Kompetensutvecklingen
För personalen på Lammets förskola består
kompetensutveckling av föreläsningar, kollegiehandledning, pedagogiska
samtalsgrupper förutom årshjulets fasta innehåll.
Personalens tillfällen för att driva kvalitets- och
utvecklingsarbetet för Lammets förskola.
• 4
Studiedagar per år
• APT
på kvällstid, 2-3 timmar var 4:e vecka
• Arbetslagsmöte
varje vecka
• Kvällsmöte
arbetslagsvis, 2-3 timmar var 4:e vecka
• Individuell
planeringstid
• Individuell
fortbildning under året
Alla medarbetare har lämnat utdrag från Polisens
belastningsregister och känner till anmälningsskyldigheten enl.14 kap § 1 i
socialtjänstlagen.
Lokalerna
Lammets förskola i Ullstorp är i ett plan och planerat för förskolans
verksamhet.
Varje avdelning består av ett allrum, 2 andra rum, ett
skötrum med toaletter, en separat toalett, ett kapprum och entrén.
Ett stort gemensamt rum är hjärtat i verksamheten där det
finns bord till olika aktiviteter och till att äta vid, material till rollek
och en del av rummet till lugnare aktiviteter. Rummet är inrett så att alla
åldrar kan få stimulans och lockas till lek.
Utemiljön är en asfalterad plan, en sandlåda med bord och
lekfigur och rutschkana. En liten gräsmatta finns. Resten av utemiljön är en
stor skogsdunge, med en stor sandlåda, grillplats, kryptunnel, utebord och en
slinga i naturen. I skogen finns också två lekhus och en gungbräda.
Lammets Förskola i Romelanda är i egna lokaler som ligger
vägg i vägg med pastorsexpeditionen i Romelanda.
Förskolan består av en stor hall och tambur. Ett stort rum
och två intilliggande mindre rum, ett skötrum med toalett och handikapptoalett.
Intill det stora rummet finns också kök och diskrum.
Utemiljön i Romelanda innehåller rutschkana, kryptunnlar,
sandlåda med bakbord, syskongunga, cykelbana, gräsmatta, fjädergungor,
klättertunnel och ett lekhus.
Lammets Förskola i Kareby ligger i församlingshemmet och har
ett stort rum och 3 mindre och en tambur.
Utemiljön i Kareby innehåller en asfaltsplan för cykellek
och spel, en sandlåda, gungor och ett klätterhus samt gräsmatta. Rakt utanför
grinden finns en härlig slinga i skogen upp till gamla kolerakyrkogården.
Pedagogiska verksamheten
På Lammets förskola erbjuder vi traditionell förskoleverksamhet
med en kristen profil.
Läroplanen för förskolan (Lpfö 98/10) är vägledande för
innehållet i förskolans verksamhet.
”Omsorg om det enskilda barnets välbefinnande, trygghet,
utveckling och lärande skall prägla arbetet i förskolan”
”Förskolan skall erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt
utmanar och lockar till lek och aktivitet.”
”Utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra
grunden för den pedagogiska verksamheten.” (Lpfö
98/10)
Lammets profil
Vår grundsyn på varje barn är att det är unikt med sina
egenskaper och förmågor. Vi vill vara med och uppmuntra och utveckla dem. Vi
vill att barnen ska uppleva sitt unika värde och att de också respekterar andra
utifrån det.
Barnen skall få förståelse för och upplevelser av det kristna
kulturarvet och de bibliska berättelserna. Vi vill att barnen skall få
möjlighet att reflektera och samtala om tro, tvivel och livet. Barnen skall
också få möjlighet till stillhet och eftertanke.
Vår vision
Omsorg
och lärande mellan himmel och jord
Normer
och värden
MÅL
Att ge barnen möjlighet
att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation.
Normer och värden
Vi vill ha en kristen
människosyn som grund för vår verksamhet vilket bl.a. innebär att alla barn är
lika viktiga och har rätt till samma omsorg och att alla barn har unika
egenskaper och förmågor som vi vill uppmuntra och utveckla.
Vi lär barn detta genom att;
- få utveckla sin kommunikativa förmåga, att lyssna på varandra, att berätta och reflektera, att uttrycka sina åsikter och önskemål.
- i konfliktsituationer ta ansvar för sina handlingar, visa respekt för andra, leva sig in i andras situation, visa empati och vara ärlig.
- vi som pedagoger är förebilder och möter alla med respekt oavsett etisk tillhörighet, religion eller könstillhörighet
Utveckling
och lärande
MÅL
Att
stimulera och utmana varje barn att utveckla lust och förmåga att leka och lära
tillsammans med andra.
Utveckling och lärande
Vi vill ha en varierad
pedagogik som ger en sammansatt stimulans med lek, rörelse och motorik, natur
och teknik, kultur och upplevelse, språk och berättelse, musik, sång och drama,
färg och form, matematik och logik, skapande och hantverk. Verksamheten ska ha en kristen profil såtillvida att
inslag som bön, sång, bibelberättelser finns med i den dagliga verksamheten.
Detta är något som vi vinnlägger oss om att föräldrarna är medvetna om och
bejakar.
Vi lär barn detta genom att;
- få utveckla sin kommunikativa förmåga, att lyssna på varandra, att berätta och reflektera, att uttrycka sina åsikter och önskemål.
- i konfliktsituationer ta ansvar för sina handlingar, visa respekt för andra, leva sig in i andras situation, visa empati och vara ärlig.
- vi som pedagoger är förebilder och möter alla med respekt oavsett etisk tillhörighet, religion eller könstillhörighet
Barns inflytande och
delaktighet
MÅL
Att barn utvecklar sin
förmåga till att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att
påverka sin situation.
Barns inflytande och delaktighet
Vi vill utveckla barnens
förmåga att ta ansvar och visa hänsyn. Vi vill hjälpa barnen att förstå och
handla efter demokratiska principer. Vi vill visa som vuxna att vi lyssnar på
barnen och tar deras tankar och åsikter på allvar.
Vi lär barnen det genom att;
·
vägleda och uppmana barnen att lyssna
på varandra, samt ge dem modeller för kommunikation och samspel.
·
bemöta varje barns enskilda önskemål
genom att bekräfta och ge respons
·
medvetet välja material och aktiviteter
som lockar både flickor och pojkar, för att motverka stereotypa könsroller.
Förskola
och hem
MÅL
Att det finns ett bra
samspel mellan hemmet och förskolan i vardagen.
Förskola och hem
Vi ser gärna engagerade
föräldrar och vill gärna att föräldrarna är med och ger sina synpunkter och
därmed kan påverkar verksamheten. Vi vill ha regelbundna kontakter med hemmet.
Vi vill också bjuda in föräldrarna till barnens värld genom gemensamma
aktiviteter och även inbjuda föräldrar och barn att mötas i
gudstjänsttillfällen i församlingen.
Vi skapar ett bra samspel genom att;
·
vi möts i tamburen och har en öppen
kommunikation med föräldrarna om vardagen.
·
ha enskilda samtal.
·
ha föräldramöten.
·
med bloggen synliggöra vår verksamhet
ännu mer.
Uppföljning, utvärdering
och utveckling
MÅL
Utifrån ett tydligt
barnperspektiv ge varje barn bästa möjliga förutsättning för utveckling och
lärande genom arbetsprocesser som kontinuerligt följs upp, utvärderas och
utvecklas.
Uppföljning, utvärdering och utveckling
Vi vill att resultatet av dokumentation, uppföljningar och
utvärderingar i det systematiska kvalitetsarbetet används för att utveckla
förskolans kvalitet och därmed öka barns möjligheter till utveckling och
lärande.
Vårt systematiska
kvalitetsarbete innebär;
·
att
barnen får vara med i planering av aktiviteter, genom samtal och intervjuer få
tycka till om sin förskola samt att observationer av barnen styr delar av verksamheten
·
att
föräldrarna genom inskolningsperioden, den dagliga kontakten, föräldramöten och
utvecklingssamtalen är delaktiga i verksamheten.
·
att
personalen planerar, genomför, dokumenterar, utvärderar, analyserar och
identifierar förbättringsområden enligt bestämda rutiner.
Rev.jan 2017